“Zin in muziek” is het nieuwste project van Harmonie Sint Catharina. Op school is een aantal muzieklessen gegeven op blaas- of slaginstrumenten, u heeft er vast al alles over gehoord van uw kinderen. Na het schitterende limonadeconcert in De Baank is er nu de mogelijkheid om tegen een gereduceerd tarief uw kind op te geven voor (proef)muzieklessen. Dit project vervangt de meer traditionele blokfluitlessen en dat betekent: meteen aan de slag op het gekozen instrument!

Muzieklessen voor kinderen

Het doel van de muzieklessen is de kinderen kennis te laten maken met muziek. Ook is gebleken dat muziek maken kinderen helpt bij hun emotionele ontwikkeling. En daarnaast is samen muziek maken uiteraard ook gewoon heel erg leuk.

Om samen muziek te kunnen maken, in een orkest, moet je natuurlijk een instrument kunnen bespelen. Als je geen enkel muziekinstrument beheerst en je bent ook nog niet bekend met het notenschrift, dan kun je dat via de harmonie leren.

Bij de harmonie

Natuurlijk kun je zelf de muzieklessen regelen, maar het volgen van lessen via de harmonie heeft een aantal belangrijke voordelen:

• Je leert hierbij spelenderwijs samen muziek maken.
  • Je krijgt meteen les op het gewenste harmonie- of drumbandinstrument. Sommige instrumenten zijn minder geschikt als eerste instrument, samen wordt dan bekeken wat de opties zijn.
  • Als je nog niet weet welk instrument je precies wilt, kun je verschillende instrumenten proberen tijdens de “instrumenten parade” (deze wordt gehouden bij voldoende aanmeldingen).
  • Voorafgaand aan de muzieklessen is het mogelijk om een gratis proefles te volgen.
  • Je krijgt een instrument van de harmonie in bruikleen.
  • Je maakt kennis met het opleidingsorkest “No Limit” en je speelt misschien ook nog met dit orkest mee op een concert!
  • Je wordt voorbereid op de vervolgopleiding.
  • Vaak is het mogelijk om met vriendjes of vriendinnetjes samen les te hebben. Je leert dan ook om samen te spelen.
  • Je krijgt een kwalitatief hoogstaande opleiding van erkende muziekdocenten.
  • Doordat de harmonie subsidie op jeugdleden krijgt is de muziekles een stuk goedkoper.

Opleidingsorkest No Limit

Als je na een tijdje les voldoende vorderingen hebt gemaakt, kun je in overleg met je docent deel uit gaan maken van het opleidingsorkest. Dit orkest bestaat uit leerlingen en een aantal hulpvaardige gevorderde muzikanten (momenteel bij elkaar ongeveer 25 muzikanten). Zij repeteren onder leiding van Maarten Rijs.

Voor de ouders: Heb je vroeger ooit een instrument bespeeld, maar weet je niet of je het nog kunt, dan ben je van harte welkom om dit tijdens een repetitie van “No Limit” uit te proberen.

Het kostenplaatje

Als je zelf de muziekles regelt (dus niet via de harmonie), dan kost dat ongeveer € 645,- per jaar. Omdat de harmonie subsidie ontvangt voor leden jonger dan 18 jaar is het voordelig om de muzieklessen via de harmonie te laten lopen. De jaarlijkse kosten zijn dan € 443,-. Dit is inclusief de contributie van de harmonie. Dat scheelt toch maar weer € 200,-

Daarnaast dragen de vrienden van de harmonie ook nog eens financieel bij aan de muziekopleiding waardoor het nog aantrekkelijk is om de muziekles via de harmonie te laten lopen. Neem vrijblijvend contact op om hierover meer informatie te krijgen.

Meer informatie

Ben je geïnteresseerd en wil je meer informatie of wil je je aanmelden? Dan kan dit door een e-mail te sturen naar Bas van Eck via zininmuziek@harmoniestcatharina.nl